Κυριακή 21 Απριλίου 2013

Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, Η ΜΟΥΣΕΙΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΙ «Η ΧΟΡΩΔΙΑ ΤΟΥ ΧΑΡΙΤΩΝΑ» με καλεσμένο το σκηνοθέτη κ. Γρηγόρη Καραντινάκη



Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 32ου Δημοτικού και 17ου Νηπιαγωγείου Βόλου,
στο πλαίσιο των εμπνεύσεων και των δράσεών του, οργάνωσε και προσκαλεί τους μαθητές και τις μαθήτριες των Ε΄ και Στ΄ τάξεων των  32ου  και 21ου Δημοτικών Σχολείων της πόλης μας στην προβολή της ταινίας του Γρηγόρη Καραντινάκη «Η ΧΟΡΩΔΙΑ ΤΟΥ ΧΑΡΙΤΩΝΑ».
Επειδή όμως καμιά δραστηριότητα του Συλλόγου δεν είναι αποκομμένη από το πλαίσιο αγωγής των παιδιών, ακόμη κι αν πρόκειται για εκδήλωση αναψυχής και ψυχαγωγίας, έτσι και σε αυτή την περίπτωση, υπήρξε ένα σκεπτικό και συγκεκριμένος σχεδιασμός:
Η Άνοιξη είναι η εποχή που ζητάει φρεσκάδα. Έτσι, οργανώθηκε έκθεση βιβλίου στο 32ο Δημοτικό με το βιβλιοπωλείο ΧΑΡΤΑ την προηγούμενη εβδομάδα, 15-19 Απριλίου, με πολύ καλή ανταπόκριση από παιδιά και γονείς. Τα διαλλείματα του Σχολείου προσέφεραν στα παιδιά την ευκαιρία να ξεφυλλίσουν και να διαβάσουν τριακόσιους περίπου τίτλους βιβλίων. Η επικοινωνία γονέων, παιδιών και δασκάλων απέκτησε μια επιπλέον ποιότητα, μιας και αναπτύχθηκαν συζητήσεις σχετικά με το βιβλίο γενικά και τις επιλογές των παιδιών ειδικότερα. Το απόγευμα της Τετάρτης 17 Απριλίου μάλιστα, που ήταν ανοιχτές, η έκθεση και οι πόρτες του Σχολείου, δόθηκε μια πνοή που έχει σχεδόν ξεχαστεί: το Σχολείο, εκτός από οργανωμένος μηχανισμός εκπαίδευσης, είναι κατεξοχήν κοινωνικός χώρος, ζώνη επικοινωνίας, όπου μπορούν να συνευρεθούν τα μέλη της κοινότητας (εργαζόμενοι του Σχολείου, κάτοικοι της γειτονιάς, παιδιά που παίζουν στο προαύλιο, γονείς κλπ), να επωφεληθούν από τις δράσεις του Σχολείου και να προσφέρουν την πολύτιμη παρουσία και άποψή τους. Την έκθεση βιβλίου πλαισίωσε η παρουσία της συγγραφέως κ. Γιώτας Κούγιαλη, την οποία τα παιδιά των Α΄ και Β΄ τάξεων γνώρισαν μέσα από ένα από «Τα Παραμύθια του Γελαστού» που τους διάβασε η ίδια. Είχε προηγηθεί η συνάντηση των παιδιών των μεγαλύτερων τάξεων με το συγγραφέα Πέτρο Χατζόπουλο (το Δεκέμβριο).
Κι εκεί που κανονίζαμε τις ημερομηνίες, είδαμε την 21η Απριλίου και θυμηθήκαμε ότι όλα όσα μπορούμε να κάνουμε και να εκφράσουμε, γίνονται επειδή είμαστε ελεύθεροι και ζούμε σε μια δημοκρατική πολιτεία (με όλες της τις δυσκολίες…….). Έτσι έγινε η επιλογή της ταινίας, με σκοπό την παρουσίαση του πάντα επίκαιρου ερωτήματος σχετικά με τις συνθήκες ελευθερίας έκφρασης και δημιουργίας μέσω της τέχνης του κινηματογράφου. Επιμέρους στόχοι μας ήταν η γνωριμία
α) με την αναφερόμενη εποχή της δεκαετίας του ’60-70 (συνήθειες, γλώσσα, ντύσιμο, σχολική τάξη κλπ) και
β) με τη διαδικασία δημιουργίας μιας κινηματογραφικής ταινίας (από τη σύλληψη της ιδέας μέχρι την προβολή στις αίθουσες).
«Η ΧΟΡΩΔΙΑ ΤΟΥ ΧΑΡΙΤΩΝΑ» αναφέρεται σε μια παρέα παιδιών και στους δασκάλους τους, την εποχή της δικτατορίας, στην Κέρκυρα, όπου γίνονται οι ετήσιοι διαγωνισμοί χορωδιών. Εκεί υπάρχει ο προοδευτικός δάσκαλος, προσωποποίηση της ελευθερίας και της καλλιέργειας, ο στριφνός και κοντόφθαλμος δάσκαλος, ο στρατιωτικός που καταστέλλει ό, τι αντιτίθεται στις επιθυμίες της εξουσίας, ο δήμαρχος που έρπει για να έχει την εύνοια του στρατιωτικού, ο παππούς που δεν φοβάται να εκφράσει την άποψή του, η όμορφη δασκάλα και η χορωδία των μαθητριών και μαθητών.
Η πρότασή μας έγινε δεκτή με χαρά από τους Δασκάλους και τη Διεύθυνση του Σχολείου μας και του γειτονικού 21ου.  Προχωρήσαμε στην πρόσκληση του σκηνοθέτη κ. Γρηγόρη Καραντινάκη, Διευθυντή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, η οποία επίσης έγινε ευχαρίστως δεκτή. Στο στάδιο προετοιμασίας της εκδήλωσης, προτεραιότητα ήταν το μηδενικό κόστος. Σε αυτό συνέδραμαν κυρίως μέλη του Συλλόγου, με προσωπική εργασία, γεγονός που δίνει πάντα μεγάλη ευελιξία στο Σύλλογο και φυσικά εκφράζουμε την ικανοποίηση και ευγνωμοσύνη μας. Αλλά και η φιλοξενία του κ. Καραντινάκη από το VOLOS PALACE μας απάλλαξε από άλλο ένα έξοδο.
Κατόπιν, έγινε η αναγκαία παρουσίαση και συζήτηση με τις μαθήτριες και τους μαθητές που θα συμμετάσχουν, έτσι ώστε να είναι προετοιμασμένοι,  να έχουν στο νου τους το πολυδιάστατο του κινηματογράφου (υπόθεση, ιστορικό – κοινωνικό πλαίσιο, τεχνικά θέματα, υποκριτική κλπ) και να μπορέσουν να  διατυπώσουν δικές τους απόψεις και ερωτήματα.
Για τη  μέθοδο προσέγγισης της συγκεκριμένης ταινίας ακολουθήσαμε τη μέθοδο της Μουσειοπαιδαγωγικής, δηλαδή τον τρόπο εξοικείωσης και ερμηνείας κάθε πολιτιστικού αγαθού, σύμφωνα με τις προσωπικές προσλαμβάνουσες και βιώματα.
Έτσι, με τη συμμετοχή όλων μας, τα παιδιά θα παρακολουθήσουν τη «ΧΟΡΩΔΙΑ ΤΟΥ ΧΑΡΙΤΩΝΑ» ανέξοδα και θα μπορέσουν να συζητήσουν με το σκηνοθέτη, ο οποίος θα προλογίσει την ταινία.

    Ελένη Βαρουξή, Μουσειοπαιδαγωγός
    Γραμματέας του Συλλόγου

3 σχόλια:

  1. Επαναλαμβάνω:

    ΜΗΝ ΞΑΝΑΤΟΛΜΗΣΕΤΕ ΝΑ ΔΕΙΞΕΤΕ ΤΈΤΟΙΑ ΑΙΣΧΗ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ, ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΥΓΚΑΤΑΘΕΣΗ ΜΑΣ

    ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΓΟΝΕΙΣ, ΕΧΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΟΤΙ ΒΛΕΠΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ, ΟΧΙ ΕΣΕΙΣ, ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑΤΑΙ ΑΥΤΟ?

    ΣΑΣ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΟΎΜΕ, ΜΗΝ ΞΑΝΑΤΟΛΜΗΣΕΤΕ!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εριφυλη Μπουκουβαλα29 Απριλίου 2013 στις 9:22 μ.μ.

    Ρώτησα την κόρη μου και την παρέα της τι εντυπωση τους άφησε η ταινία και τα κορίτσια μου είπαν ότι ντράπηκαν.Δεν εχω δει την ταινία αλλά θα προσπαθησω να τη βρω στο internet να την δω. Ομως δεν άκουσα καθόλου ωραία σχόλια,τα παιδιά του 21ου γιατι έφυγαν?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Κύρια βαρουξη εάν εσείς θεωρείτε ψυχαγωγία και τέχνη για ένα παιδί έντεκα ετών την συγκεκριμένη ταινία η οποία μολύνει τις αισθήσεις του με το λεξιλόγιο και τις σκηνές που προβάλλει, τότε εγώ προσωπικά προτιμώ να μην ανήκω στους ανθρώπους της τέχνης. Βέβαια εάν εσείς θέλετε το δικό σας παιδί να παρακολουθεί τέτοιου είδους ταινίες έχετε κάθε δικαίωμα να το κάνετε στο σπίτι σας. Το δικό μου παιδί όμως έπρεπε να το σεβαστείτε. Χριστίνα Μπομποτη

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η αλλαγή ΞΕΚΙΝΑ από εμάς